Zhodnocení stříbrné mince 200 Kč Tomáš Baťa ml. 2014 standard (B.K.)

Tomáš Baťa ml.

Tak jako podnikatelské úspěchy obklopovali Baťovu rodinu, tak se i stříbrná mince v kvalitě standard za cenu 396 Kč stala velmi úspěšnou. Držení této mince přineslo za 10 let zhodnocení 77% na 900Kč za minci (Katalogová cena 2024). Reálná cena je ovšem ještě výš.

Investujte s námi do mincí ČNB, i malé částky znamenají hodně.

Detail mince v eshopu | Předplatné nových mincí

 

200 Kč Tomáš Baťa ml. 2014 standard (B.K.)

Stříbrná mince České národní banky s nominální hodnotou 200 Kč, vydaná v roce 2008, připomíná významnou událost vstupu České republiky do Schengenského prostoru. Mince, vyražená v provedení "standard", je zhotovena z ryzího stříbra (Ag 0,925) a váží 13 gramů. Na jejím líci se nachází tradiční státní symboly České republiky – český lev, moravská orlice a slezská orlice – spolu s nominální hodnotou. Na rubu mince je stylizovaný motiv bran, které symbolizují otevřené hranice a svobodu pohybu v rámci Schengenského prostoru. Mince byla navržena tak, aby reflektovala význam této události pro Českou republiku a její občany, a je vyhledávaným sběratelským kouskem.

Tomáš Baťa mladší (1914–2008) byl československý podnikatel a pokračovatel slavné obuvnické rodiny, který po smrti svého otce, Tomáše Bati staršího, převzal vedení rodinného podniku a přeměnil jej na globální impérium. Jeho jméno je spojováno nejen s rozvojem Baťova podniku, ale také s jeho odhodláním překonávat překážky, přizpůsobovat se novým trhům a udržet rodinnou značku v popředí světového obuvnického průmyslu i přes obtíže způsobené politickými a ekonomickými změnami v Evropě.

Raný život a rodinné zázemí

Tomáš Baťa mladší se narodil 17. září 1914 ve Zlíně jako syn zakladatele slavné obuvnické firmy Tomáše Bati a jeho ženy Marie. Od útlého věku byl vystaven přísné pracovní etice a podnikatelským zásadám svého otce, který kladl důraz na efektivitu, inovace a vysokou kvalitu výroby. Mladý Tomáš tak vyrůstal v prostředí, kde byly podnikání a práce úzce propojeny s každodenním životem.

Ve věku pouhých 18 let však musel čelit tragické události – smrt svého otce, který zahynul při letecké havárii v roce 1932. Tato událost výrazně ovlivnila jeho další životní směřování a urychlila jeho vstup do vedení podniku. Po smrti Tomáše Bati staršího převzal řízení společnosti jeho strýc Jan Antonín Baťa, zatímco mladý Tomáš začal intenzivně studovat obchodní a technické znalosti, aby byl připraven jednou převzít rodinný podnik.

Druhá světová válka a emigrace

V roce 1939, krátce před okupací Československa nacistickým Německem, byl Tomáš Baťa ml. poslán do zámoří, aby vedl pobočku firmy v Kanadě. V té době to bylo strategické rozhodnutí, které mělo zajistit, že značka Baťa přežije i přes neklidnou politickou situaci v Evropě. V Kanadě se usadil v městě Batawa, které se brzy stalo novým centrem výroby obuvi pro severoamerický trh.

Po válce, v roce 1945, byla firma Baťa v Československu znárodněna a rodina přišla o veškerý majetek v zemi. Tomáš Baťa ml. se proto rozhodl zůstat v zahraničí a začít znovu budovat podnik v nových podmínkách. Postavil na tom, co se naučil od svého otce, a začal rozvíjet nové výrobní závody v Kanadě, Indii, Brazílii, Africe a dalších zemích, čímž zajistil, že značka Baťa zůstala světovým hráčem na trhu s obuví.

Budování globálního impéria

Tomáš Baťa ml. se ukázal jako schopný a vizionářský lídr, který dokázal přizpůsobit rodinný podnik novým podmínkám a výzvám globálního trhu. Rozšířil výrobu do mnoha zemí světa a vytvořil silnou síť maloobchodních prodejen, které nabízely kvalitní a cenově dostupnou obuv pro široké spektrum zákazníků.

Baťa mladší se zaměřil na modernizaci výroby a zefektivnění procesů. Byl známý svou schopností přizpůsobovat se kulturním a ekonomickým podmínkám jednotlivých trhů. Například v Indii zřídil výrobu obuvi, která odpovídala místním zvyklostem a potřebám, a zavedl také programy vzdělávání zaměstnanců, které měly za cíl zvýšit jejich kvalifikaci a pracovní standardy.

Pod jeho vedením se firma Baťa stala jedním z největších výrobců obuvi na světě, zaměstnávajícím desítky tisíc lidí po celém světě. Kromě obuvi se společnost zaměřila také na výrobu textilu, pneumatik a dalších produktů. Tomáš Baťa mladší také prosazoval principy společenské odpovědnosti a udržitelnosti, což bylo v té době na podnikatelské scéně relativně nové.

Filozofie a podnikatelské principy

Tomáš Baťa ml. byl silně ovlivněn myšlenkami svého otce, který kladl důraz na integritu, inovace, a vysokou pracovní morálku. Jednou z jeho klíčových filozofií bylo, že „podnikání je služba“, což znamenalo, že podnikání by mělo sloužit zákazníkům, zaměstnancům i komunitě, ve které působí. Věřil, že úspěšný podnik musí přinášet prospěch nejen vlastníkům, ale i společnosti jako celku.

Jedním z klíčových principů, které prosazoval, byla decentralizace. Věděl, že pro globální firmu je důležité, aby se rozhodování přeneslo co nejblíže k jednotlivým trhům, a podporoval lokální manažery, aby měli odpovědnost za své výsledky. Tento přístup umožnil firmě rychle se přizpůsobovat měnícím se podmínkám a efektivně fungovat v různých kulturách a prostředích.

Návrat do Československa a pozdější léta

Po pádu komunistického režimu v Československu v roce 1989 se Tomáš Baťa ml. poprvé od emigrace v roce 1939 vrátil do své vlasti. Přestože bylo jeho jméno dlouho spojováno s negativními konotacemi komunistického režimu, vrátil se s cílem znovu navázat vztahy s rodnou zemí. Aktivně se podílel na obnově značky Baťa na českém trhu a v roce 1991 byla ve Zlíně otevřena nová prodejna.

V roce 1993 mu bylo navráceno československé občanství a získal řadu ocenění za jeho přínos světovému podnikání a za zachování baťovské tradice. I v pozdějším věku zůstal aktivním členem rodinné firmy a nadále cestoval po světě, aby dohlížel na rozvoj podniku a udržoval kontakt s pracovníky.

Tomáš Baťa ml. zemřel 1. září 2008 ve věku 93 let v kanadském Torontu. Jeho životní příběh je příběhem nezdolného ducha, vizionářského vedení a hlubokého smyslu pro zodpovědnost vůči společnosti.

Dědictví a odkaz Tomáše Bati ml.

Tomáš Baťa ml. zanechal trvalý otisk ve světovém podnikání a stal se vzorem pro budoucí generace podnikatelů. Jeho schopnost překonávat překážky, přizpůsobovat se měnícím se trhům a stále inovovat učinily z firmy Baťa globálního lídra, který si i dnes zachovává svůj význam a vliv na trhu s obuví. Baťovské hodnoty jako důraz na kvalitu, sociální odpovědnost a respekt k zaměstnancům a zákazníkům zůstávají základem podnikání firmy Baťa po celém světě.

Tomáš Baťa ml. je uznáván nejen jako úspěšný podnikatel, ale také jako muž, který byl hluboce oddán hodnotám, jež učinily z Baťova podniku globální ikonu. Jeho život a práce jsou inspirací pro všechny, kdo věří v sílu inovace, tvrdé práce a odhodlání dosáhnout úspěchu navzdory nepříznivým okolnostem.